sob. Paź 20th, 2018

Hipertermia

Jak na lato przystało, temperatura za oknem niejednokrotnie przewyższyła 35 stopni C. Czy lato zawsze jest „bezpieczne” dla zdrowia? Kto najbardziej powinien uważać na słonce i dlaczego? W poniższym artykule przedstawiłam Wam kilka istotnych informacji na temat spędzania wolnego czasu w upalne dni.

Hipertermia jest to podwyższona temp głęboka ciała (>40 stopni C), wskutek zwiększonego wytwarzania ciepła. Spowodowane to jest podwyższoną temperaturą otoczenia lub brakiem możliwości eliminacji ciepła przez pracę  mięśni.

Przyczyną hipertermii jest przebywanie w temp. >35 stopni C (szczególnie dzieciaki oraz osoby starsze) a także  wysiłek fizyczny przy wilgotnej i ciepłej pogodzie – bez odpowiedniego nawodnienia.

Objawy:

– łagodne przegrzanie może powodować bóle i zawroty głowy, osłabienie, tachykardię, wymioty,

– przy dużym wysiłku fizycznym w upalne  dni, kiedy jest zwiększone wydzielanie potu mogą wystąpić bolesne kurcze mięśni,

– przy osłabieniu cieplnym skóra przeważnie jest blada , chłodna i spocona; natomiast przy udarze cieplnym jest sucha, gorąca i czerwona,

– hipertermia może także doprowadzić do zmian stanu świadomości (zaburzenia orientacji, splątanie),

– w miarę  wzrostu temperatury (nawet do 41 stopni C), może dojść do śpiączki, obumierania komórek , systemowej reakcji zapalnej, niewydolności wielonarządowej a także śmierci.

Jak temu zapobiegać?

1. Przede wszystkim należy pamiętać, że u dzieci oraz osób starszych (często także  z niewydolnością krążenia)  proces regulacji temperatury nie przebiega tak sprawnie jak u innych osób.  Dlatego też te osoby powinny unikać upałów a więcej przebywać w zacienionych miejscach oraz chłodnych pomieszczeniach.
2. Pamiętajmy o uzupełnianiu płynów – odwodnienie powoduje zwężenie naczyń krwionośnych i zmniejszenie wytwarzania potu , co upośledza utratę ciepła.
3. Unikajmy wysiłku fizycznego, gdy powietrze jest wilgotne i ciepłe , gdyż więcej się pocimy i szybciej tracimy płyny
4. Unikajmy temperatury powyżej 35 stopni C
5. Chrońmy się przed słońcem – nośmy nakrycia głowy i wybierajmy zacienione miejsca na wypoczynek.

Pierwsza pomoc w przypadku przegrzania organizmu:

1. Zadbaj o bezpieczeństwo własne
2. Oceń stan poszkodowanego
3. Zbierz wywiad od świadków zdarzenia lub poszkodowanego (o ile to możliwe), ustal czas ekspozycji na wysoka temp oraz wystąpienie objawów
4. Schładzaj – poprzez wyniesienie poszkodowanego ze strefy wysokiej temperatury (zdejmij ubranie, obłóż czymś chłodnym, ustaw nawiew powietrza, podaj płyn do picia)
5. Skontaktuj się z lekarzem (POZ) lub w przypadku wystąpienia cięższych objawów wezwij Pogotowie Ratunkowe

Zapamiętaj!

W upalne dni unikaj wysiłku fizycznego , wychodzenia na słońce z dziećmi, noś nakrycie głowy, dużo pij i zawsze miej przy sobie wodę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *