Nowy prototyp dla Policji – Uniwersytet Ekonomiczny odpowiada.

1 grudnia br. opublikowaliśmy artykuł o nowym prototypie radiowozu dla Policji zaprezentowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu “Nowy prototyp dla Policji. Zobacz niepublikowane zdjęcia wnętrza!“. Na opublikowany przez nas tekst odpowiedział przedstawiciel konsorcjum.

13/34

1 grudnia br. opublikowaliśmy artykuł o nowym prototypie radiowozu dla Policji zaprezentowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu “Nowy prototyp dla Policji. Zobacz niepublikowane zdjęcia wnętrza!”[link]. Na opublikowany przez nas tekst odpowiedział przedstawiciel konsorcjum. Tekst poniżej. 

Odpowiada:

dr inż. Jakub Jasiczak


Prezes Zarządu Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Szanowna Redakcjo,

cieszy nas podjęcie na łamach portalu wątku innowacyjnego pojazdu patrolowo-interwencyjnego / NPP (OPP). Bardzo dziękujemy za wszystkie uwagi – uważnie wsłuchujemy się w takie głosy. Gdy tylko pojazd uzyska homologację i trafi do testów w Policji, zaprosimy Redakcję na dedykowany pokaz. Dzięki temu będziecie Państwo mogli osobiście sprawdzić każdy autorski element wnętrza i zewnętrza pojazdu – komentowanie na podstawie zdjęć siłą rzeczy nie daje pełnego obrazu rzeczywistości.

Poniżej odniosę się do uwag, jakie pojawiły się w tekście. Na wstępie zwracam jednak uwagę, że opisywany pojazd (z zaprojektowanymi funkcjonalnościami) to nie egzemplarz produkcyjny, a prototyp – celem testów jest właśnie wychwycenie wszystkich elementów, które należy udoskonalić, a nikt nie zrobi tego lepiej, niż funkcjonariusze w swojej codziennej służbie.

1. Umieszczenie dodatkowych gniazd elektrycznych na desce rozdzielczej (nawiasem mówiąc nie tylko tam, ale również w środkowej części pojazdu) nie doprowadzi do “bezładnej plątaniny kabli”, gdyż w desce rozdzielczej znajdują się osobne kuwety, w których umieszczane będą ładowane urządzenia (nie widać ich na zdjęciach).

2. Reflektor ledowy zamontowany na “kangurze” nie jest elementem wystającym – pierwszy kontakt z ew. przeszkodą przejmuje orurowanie, a nie oświetlenie. Natomiast to, że element ten narażony będzie na uszkodzenie w razie konieczności zepchnięcia innego pojazdu z drogi, jest wliczone w zużycie.

3. Co do postrzeganej zbyt małej grubości elementów kangura – po pierwsze mówimy o sytuacji zepchnięcia pojazdu z drogi, a nie taranowania pojazdu, po drugie elementy te w rzeczywistości wcale nie są delikatne (na zdjęciach też tak nie wyglądają), a po trzecie nie można zapominać o sprawach homologacyjnych, związanych z maksymalną masą danego elementu.

4. Przestrzeń na nogi osób siedzących na środkowych fotelach (gdy w stojaku zamontowana jest broń długa) była kluczowym aspektem branym pod uwagę podczas projektowania tej części pojazdu. Jeśli natomiast funkcjonariusze potwierdzą taki problem w codziennej eksploatacji, mamy drugą wersję stojaka do przetestowania.

5. Co do śrub z plastikowym pokrętłem – uchwyt z tworzywa nie wpływa na wytrzymałość konstrukcji, bo siłę przenosi śruba, a gwint jest metalowy. Jesteśmy pewni tego elementu, ale po to są testy, żeby sprawdzić to w praktyce.
6. Mocowanie klatki nie jest dostępne dla osoby zatrzymanej, a umiejscowione jest blisko krawędzi, by funkcjonariusze mogli szybko (2 osoby w 2 minuty) wymienić moduł na stelaż na zestawy ochronne i tarcze.

7. Uwaga o “lampkach ledowych jak z chińskiego portalu” jest nieco złośliwa, tym bardziej, że oparta na ocenie zdjęć. Całość wygląda solidnie, ale lepiej to Państwu pokazać w styczniu, niż przekonywać na piśmie.

8. Stelaż na zestawy ochronne i tarcze to dużo lepsze rozwiązanie niż pozostawienie przestrzeni do dyspozycji użytkowników – to właśnie dzięki odpowiednio zaprojektowanemu stelażowi, z tyłu mieści się komplet (8!) zestawów ochronnych i 4 tarcz. Pojazdy bez dedykowanego stelaża nie radzą sobie z pomieszczeniem takiego zestawu.

9. Co do prześwitu – wybierając pojazd bazowy skupialiśmy się na maksymalnym zmniejszeniu wymiarów (mniejszy od Sprintera i Craftera, ze względu na służbę w mieście, często w wąskich uliczkach), przy jednocześnie zachowaniu wielozadaniowości (max 9 osób). Ford Custom w wersji L2 H2 to w naszej opinii bardzo dobra opcja. Czy poradzi sobie dobrze także na nieutwardzonych drogach – również po to są testy.

10. Monitoring wideo w klatkach dla zatrzymanych – z jednej strony to niestosowane rozwiązanie w Policji i wyzwanie prawne (RODO), z drugiej strony zastosowaliśmy przezroczystą pleksę, która zapewnia bardzo dobrą widoczność. Takie rozwiązanie nie jest jednak bezzasadne (monitorowanie zdrowia zatrzymanego, materiał dowodowy w wypadku skarg itd.) – jest to jedna z funkcjonalności, o którą będziemy pytać funkcjonariuszy w trakcie testów.

W razie pytań i wątpliwości zapraszam do dalszej dyskusji,
Jakub Jasiczak

Oczywiście pojawimy się na oficjalnej prezentacji aby móc przekazać naszym czytelnikom kompleksowy materiał zarówno fotograficzny jak i informacyjny o omawianym prototypie. Jest nam niezmiernie miło, że przedstawiciel konsorcjum rzeczowo odniósł się do naszego artykułu. 

(jh) 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shares
Inline
Inline

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: