Nowy prototyp dla Policji. Zobacz niepublikowane zdjęcia wnętrza!

Niemal rok trwały prace nad pojazdem patrolowo-interwencyjnym dla Policji, który wywraca dotychczasowy sposób myślenia o funkcjonalności floty policyjnej.

Niemal rok trwały prace nad pojazdem patrolowo-interwencyjnym dla Policji, który wywraca dotychczasowy sposób myślenia o funkcjonalności floty policyjnej. Prototyp stworzony został w ramach projektu badawczo-rozwojowego, przez konsorcjum trzech partnerów: Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Koordynator), Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (Partner Naukowy) i Domu Samochodowego GERMAZ (Partner Przemysłowy).

Jest on finansowany w 100% ze środków własnych, a jego celem jest stworzenie pojazdu jak najlepiej dopasowanego do potrzeb Policji, z wnikliwym uwzględnieniem opinii i oczekiwań funkcjonariuszy, stricte jako innowacyjny projekt B+R.

W zeszłym tygodniu pojazd został zaprezentowany na odprawie służbowej Naczelników Sztabów Komend Wojewódzkich i Komendy Stołecznej. Na początku stycznia trafi do testów w Policji.

tekst: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Komentarz Redakcji służby-ratownicze.pl

O ile kształt i sama koncepcja pojazdu wydaje się zabiegiem znanym z policyjnego taboru to warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych zastosowań wewnątrz pojazdu.

Zastosowanie dodatkowych gniazd elektrycznych na desce rozdzielczej pozwala wyobrazić sobie sieć kabli, która bezwładnie będzie “podróżowała” pod desce rozdzielczej w trakcie eksploatacji. Pomysł doposażenia pojazdu w dodatkowe gniazda tego typu to jak najbardziej właściwa droga do poszerzenia możliwości i komfortu pracy jednak samo wykonanie dalece odbiega od doskonałości. 

Kolejnym ciekawym zabiegiem jest zamontowanie dodatkowego oświetlenia na przednim orurowaniu oraz na bokach nadbudówki auta. Wpłynie to zdecydowanie na widoczność pojazdu w otoczeniu, a także znacznie poprawi możliwości doświetlania przedpola pojazdu na co policjanci często narzekali w obecnie użytkowanych autach. Warto zauważyć, że przedni reflektor ledowy zastępuje szperacz, który niegdyś montowany był w belkach świateł uprzywilejowania w takich autach jak Kia Ceed czy Fiat Ducato. Minusem umiejscowienia tego oświetlenia jest jego wysokość od podłoża i narażenie go na częste uszkodzenia. Producenci zaznaczają, ze zastosowane orurowanie może stanowić wzmocnienie auta przy zastosowaniu go jako środka przymusu bezpośredniego przy pościgach. Pomysł rodem z USA jednak wykonanie ponownie wydaje się nietrafione ze względu między innymi na umieszczony tam ledowy reflektor, który narażony będzie na częste uszkodzenia. Grubość elementów zderzaka wydaje się być co najmniej za mała biorą pod uwagę, że ma on stanowić element ŚPB, zwłaszcza w centralnej jego części.

Nowatorskim rozwiązaniem jest zastosowanie stojaka na broń długą wmontowanego, a raczej zaaranżowanego z podstawy stolika biurowego stanowiącego element modułowy (możliwy do zdemontowania). W naszej ocenie jest to próba wykorzystania przestrzeni. Biorąc pod uwagę, że na kanapie w przedziale osobowym są trzy miejsca siedzące to osoba, korzystająca ze środkowego siedziska może mieć problem ze zbyt małą przestrzenią na nogi (uwzględniając, że będzie w oporządzeniu PZ). Jak widać, wspomniany stolik zamontowany jest na konstrukcji stalowej przytwierdzony do szyn znajdujących się w podłodze pojazdu za pomocą jednej śruby z plastikowym pokrętłem. Należy zaznaczyć, że jeśli ma to być stałym elementem wyposażenia to pokrętło śruby musi być z trwałego materiału ponieważ szybko ulegnie zniszczeniu czy po prostu urwaniu. 

 

Przechodząc dalej warto zauważyć modułowy system przedziału osobowo-towarowego. Umieszczona w prezentowanym egzemplarzu klatka dla osób zatrzymanych na pierwszy rzut oka wygląda jak “mobilna cela”. Zamontowana ona jest podobnie jak stolik w przedziale osobowym na kilka śrub z plastikowymi pokrętłami. Mimo iż gęstość zastosowanego okratowania tego elementu raczej uniemożliwia dosięgnięcie ich przez osobę zatrzymaną to w naszej ocenie mocowania te powinny znajdować się dalej od krawędzi pojazdu.  Omawiając “celę” zwróciliśmy uwagę na stworzoną przestrzeń do przewozu drobnych rzeczy, choćby  na przykład apteczki, która w przypadku potrzeby znajduje się w łatwo dostępnym miejscu. Co ciekawe jest to element zabudowy wewnętrznej, jednolity wraz z pomieszczeniem dla osób zatrzymanych. Na drzwiach pojazdu od strony wewnętrznej zastosowano oświetlenie typu led jednak niezbyt gęste okratowanie w tym miejscu naraża ten element na uszkodzenia ze strony osób zatrzymanych. Samo wykonanie przypomina lampy ledowe kupione na chińskim portalu wysyłkowym. W prezentowanym egzemplarzu konsorcjum proponuje jako element modułowy specjalną ramę z półkami na tarcze i inne oporządzenie. Jednak w naszej ocenie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby wzmocnienie ścian karoserii w tym miejscu, a samą przestrzeń pozostawić wolną do dyspozycji użytkowników. 

Nie zauważyliśmy czy prezentowany egzemplarz wyposażony jest w monitoring przedziału dla osoby zatrzymanej, co zdecydowanie poprawiłoby możliwości kontroli na taką osobą. 

Nie znamy niestety cech jezdnych i mechanicznych tego auta ale jeśli będzie taka możliwość to na pewno poinformujemy. 

Wielu użytkowników Facebooka komentowało zaprezentowane zdjęcia przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu zauważając, że pojazd jest dość nisko osadzony, a kąt natarcia auta jest zdecydowanie za mały jeśli auto ma służyć także w jednostkach, których tereny obejmują obszary wiejskie i drogi nieutwardzone. 

 

Komentarz na podstawie zdjęć. 

Galeria

4 thoughts on “Nowy prototyp dla Policji. Zobacz niepublikowane zdjęcia wnętrza!

  1. Jak patrol owo-interwencyjne jak nie ma klatki dla petenta? To pojazd dla Oddziałów Prewencji. Do jazdy na interwencji i przewożenia lezaka lub agresora nadaje się tak samo jak Kia lub zakupione teraz Ople. Jak gość będzie ZASRANY i będzie miał Wszy cały ten sprzęt do dupy się nada. Rakiety robią inzynierzy od lotów kosmicznych a radiowozy powinni Policjanci projektować. BUBEL.

  2. Szanowna Redakcjo,

    cieszy nas podjęcie na łamach portalu wątku innowacyjnego pojazdu patrolowo-interwencyjnego / NPP (OPP). Bardzo dziękujemy za wszystkie uwagi – uważnie wsłuchujemy się w takie głosy. Gdy tylko pojazd uzyska homologację i trafi do testów w Policji, zaprosimy Redakcję na dedykowany pokaz. Dzięki temu będziecie Państwo mogli osobiście sprawdzić każdy autorski element wnętrza i zewnętrza pojazdu – komentowanie na podstawie zdjęć siłą rzeczy nie daje pełnego obrazu rzeczywistości.

    Poniżej odniosę się do uwag, jakie pojawiły się w tekście. Na wstępie zwracam jednak uwagę, że opisywany pojazd (z zaprojektowanymi funkcjonalnościami) to nie egzemplarz produkcyjny, a prototyp – celem testów jest właśnie wychwycenie wszystkich elementów, które należy udoskonalić, a nikt nie zrobi tego lepiej, niż funkcjonariusze w swojej codziennej służbie.
    1. Umieszczenie dodatkowych gniazd elektrycznych na desce rozdzielczej (nawiasem mówiąc nie tylko tam, ale również w środkowej części pojazdu) nie doprowadzi do “bezładnej plątaniny kabli”, gdyż w desce rozdzielczej znajdują się osobne kuwety, w których umieszczane będą ładowane urządzenia (nie widać ich na zdjęciach).
    2. Reflektor ledowy zamontowany na “kangurze” nie jest elementem wystającym – pierwszy kontakt z ew. przeszkodą przejmuje orurowanie, a nie oświetlenie. Natomiast to, że element ten narażony będzie na uszkodzenie w razie konieczności zepchnięcia innego pojazdu z drogi, jest wliczone w zużycie.
    3. Co do postrzeganej zbyt małej grubości elementów kangura – po pierwsze mówimy o sytuacji zepchnięcia pojazdu z drogi, a nie taranowania pojazdu, po drugie elementy te w rzeczywistości wcale nie są delikatne (na zdjęciach też tak nie wyglądają), a po trzecie nie można zapominać o sprawach homologacyjnych, związanych z maksymalną masą danego elementu.
    4. Przestrzeń na nogi osób siedzących na środkowych fotelach (gdy w stojaku zamontowana jest broń długa) była kluczowym aspektem branym pod uwagę podczas projektowania tej części pojazdu. Jeśli natomiast funkcjonariusze potwierdzą taki problem w codziennej eksploatacji, mamy drugą wersję stojaka do przetestowania.
    5. Co do śrub z plastikowym pokrętłem – uchwyt z tworzywa nie wpływa na wytrzymałość konstrukcji, bo siłę przenosi śruba, a gwint jest metalowy. Jesteśmy pewni tego elementu, ale po to są testy, żeby sprawdzić to w praktyce.
    6. Mocowanie klatki nie jest dostępne dla osoby zatrzymanej, a umiejscowione jest blisko krawędzi, by funkcjonariusze mogli szybko (2 osoby w 2 minuty) wymienić moduł na stelaż na zestawy ochronne i tarcze.
    7. Uwaga o “lampkach ledowych jak z chińskiego portalu” jest nieco złośliwa, tym bardziej, że oparta na ocenie zdjęć. Całość wygląda solidnie, ale lepiej to Państwu pokazać w styczniu, niż przekonywać na piśmie.
    8. Stelaż na zestawy ochronne i tarcze to dużo lepsze rozwiązanie niż pozostawienie przestrzeni do dyspozycji użytkowników – to właśnie dzięki odpowiednio zaprojektowanemu stelażowi, z tyłu mieści się komplet (8!) zestawów ochronnych i 4 tarcz. Pojazdy bez dedykowanego stelaża nie radzą sobie z pomieszczeniem takiego zestawu.
    9. Co do prześwitu – wybierając pojazd bazowy skupialiśmy się na maksymalnym zmniejszeniu wymiarów (mniejszy od Sprintera i Craftera, ze względu na służbę w mieście, często w wąskich uliczkach), przy jednocześnie zachowaniu wielozadaniowości (max 9 osób). Ford Custom w wersji L2 H2 to w naszej opinii bardzo dobra opcja. Czy poradzi sobie dobrze także na nieutwardzonych drogach – również po to są testy.
    10. Monitoring wideo w klatkach dla zatrzymanych – z jednej strony to niestosowane rozwiązanie w Policji i wyzwanie prawne (RODO), z drugiej strony zastosowaliśmy przezroczystą pleksę, która zapewnia bardzo dobrą widoczność. Takie rozwiązanie nie jest jednak bezzasadne (monitorowanie zdrowia zatrzymanego, materiał dowodowy w wypadku skarg itd.) – jest to jedna z funkcjonalności, o którą będziemy pytać funkcjonariuszy w trakcie testów.

    W razie pytań i wątpliwości zapraszam do dalszej dyskusji,
    Jakub Jasiczak

    dr inż. Jakub Jasiczak
    Prezes Zarządu Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inline
Inline