Pierwsze GBA ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego trafiły do PSP

Na przełomie marca i kwietnia Państwowa Straż Pożarna odebrała pierwszą serię średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego z napędem 4×4 kategorii 2 (uterenowiony). Samochody zakupiono w ramach projektu Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV. Jeszcze w tym roku PSP odbierze 29, a w przyszłym 17 podobnych wozów.

Daniel Gogłoza

Na przełomie marca i kwietnia Państwowa Straż Pożarna odebrała pierwszą serię średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego z napędem 4x4 kategorii 2 (uterenowiony). Samochody zakupiono w ramach projektu Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach - etap IV. Jeszcze w tym roku PSP odbierze 29, a w przyszłym 17 podobnych wozów.

Mowa o dwudziestu dwóch średnich wozach ratowniczo-gaśniczych na podwoziu MAN TGM 13.290 BL z napędem 4×4 zabudowanych przez kielecką firmę Moto Truck. Samochody wyposażone są w silnik wysokoprężny o mocy 213 kW (290KM), manualną skrzynię biegów oraz kabinę jednomodułową przystosowaną do przewozu 6 osób (w układzie 1+1+4). Każdy z pojazdów został wyposażony w zbiornik na wodę o pojemności prawie 3000 dm3, zbiornik na środek pianotwórczy o poj. 348 dm3, autopompę dwuzakresową o maksymalnej wydajności 2965 dm3 przy ciśnieniu 8 bar, działko wodno-pianowe typu DWP 16, linię szybkiego natarcia o długości węża minimum 60 m na zwijadle, zakończoną prądownicą, maszt oświetleniowy pneumatyczny z lampami typu LED 2 x 216 W, wyciągarkę elektryczną. Istotnym elementem wyposażenia jest również system gaszenia przy użyciu piany sprężonej CAFS ze zbiornikiem o pojemności 100 dm3, gdzie w odróżnieniu od klasycznego wytwarzania piany gaśniczej, mieszanina wody ze środkiem pianotwórczym nie jest napowietrzana w prądownicy, lecz przez dozowanie sprężonego powietrza.

Wszystkie pojazdy wyposażono w sprzęt ratowniczo-gaśniczy zgodnie z wytycznymi standaryzacji pojazdów w jednostkach PSP, a także w rozbudowany zestaw sprzętu ratownictwa technicznego niezbędnego przy działaniach po zdarzeniach w ruchu drogowym. W jego skład wchodzą m.in.: zestaw narzędzi hydraulicznych firmy LUKAS (agregat zasilający, nożyce, rozpieracz ramieniowy, dwa cylindry rozpierające), zestaw uniwersalnych podpór i klinów do stabilizacji, zestaw poduszek pneumatycznych do podnoszenia wraz z osprzętem, piła ratownicza do szyb klejonych, zbijak do szyb, przecinak do pasów, zabezpieczenie poduszki powietrznej kierowcy i pasażera, mata wielofunkcyjna, osłona i zestaw pokrowców na ostre krawędzie.

Wartość jednego takiego pojazdu to ok. 1 075 tys. złotych. Samochody trafiły na wyposażenie: KM PSP Toruń, KM PSP Lublin, KP PSP Ciechanów, KP PSP Wyszków, KP PSP Nowy Dwór Mazowiecki, KM PSP Warszawa, KM PSP Siedlce, KP PSP Zwoleń, KP PSP Krapkowice, KP PSP Jarocin, KP PSP Zambrów, KM PSP Szczecin, KP PSP Pyrzyce, KP PSP Szczecinek, KM PSP Elbląg. Samochody trafiły również do wszystkich szkół pożarniczych w kraju, przy czym szkoły aspiranckie w Krakowie i Poznaniu otrzymały po dwa takie samochody.

Do końca września br. planowana jest dostawa kolejnych 29 tego typu wozów. W przyszłym roku PSP odbierze ostatnie 17 samochodów zakupionych w ramach tego zamówienia. Jego wartość to niemal 74 miliony złotych. Zakup realizowany jest w ramach projektu pn. “Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

(dg) d.gogloza@sluzby-ratownicze.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shares
Inline
Inline

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: